Günümüz iş dünyasında rekabet oldukça fazla ve girişimciler başarıya ulaşmak için ellerinden gelen her şeyi yapmalıdır. İşletme ölçeklendirme için kullanılan stratejiler; küçük bir işletmeyi, bir startup’ı ve kârlı bir organizasyonu birbirinden ayıran şeydir.

Her Fortune 500 şirketi, bir zamanlar sadece bir iş fikri olarak başladı ancak hevesli bir girişimci tarafından özel olarak ölçeklendirildi. Tabii ki bu kuruluşların nasıl büyüdüğü ve başarıyı tattığı konusunda bazı faktörler hayati bir rol oynar. Etkili bir ekibe sahip olmak, iyi odaklanmak ve gece gündüz sürekli çalışmak gibi…

Bir işletmeyi ölçeklendirmek kolay bir iş değil. Birçok kuruluş bunları zorlu deneyimlerle öğrenmek zorunda kalır. Yine de onların deneyimleri ve bilgelikleri, bugünün dijital ortamında minimum çabayla ölçeklenebilirlik tekniklerinin uygulanmasına ve girişimcilik ufkunun genişlemesine izin veriyor.

Bu blog, işletmenizi ölçeklendirmenize yardımcı olabilecek önemli noktaları aktarıyor.

İşletmeyi Ölçeklendirmek Nedir?

Ölçeklenebilirlik, bir işletmenin genişleyen bir iş yükü altında iyi performans gösterme yeteneğini tanımlayan bir özelliktir.

İş dünyasında ölçeklendirme, temelde iki faktöre bağlıdır. Bunlar yetenek ve kapasiteden oluşur. Kendine şunu sorabilirsin; işin büyümek için yeterli yeteneğe sahip mi? Büyümeyi karşılama kapasitesi var mı? Sadece bir kafa karışıklığı, işinin tökezlemesine neden olursa? Düşen siparişler, yanlış iletişim, yetersiz personel…

Bu nedenler size mutsuz müşteriler ve olumsuz senaryolardan başka bir şey getirmez.

İş bağlamında ölçeklenebilirlik, üretim arttığında işletmenin mevcut kaynaklar tarafından engellenmeden büyüme yeteneğini tanımlar. Teknoloji müşteri kazanmayı, pazarları genişletmeyi ve işi ölçeklendirmeyi çok daha kolay hale getirir. Bu da son yıllarda ölçeklenebilirlik fikrinin daha uygun hale gelmesine olanak tanıdı.

Ölçeklendirme ve Büyüme Stratejileri

Basitçe büyüme, gelirdeki artışı ifade eder. Ölçeklendirme, üretim maliyetlerini artırmadan gelirdeki artışı söyler.

Örneğin, yeni bir müşteriyle iş ortaklığı yapan hizmet tabanlı bir ajans olduğunuzu varsayalım. Şimdi, artan üretim gereksinimiyle yeni müşteri için daha fazla gelir getireceğinden başka bir kaynak gerekebilir, bu büyümedir.

Ancak, mevcut ekip ile yeni müşterinin tüm ihtiyaçlarını ek bir kaynak ihtiyacı duymadan karşılayabiliyorsan, buna işletmeyi ölçeklendirme denir.

Neden İşini Büyütmen Gerekir?

Teknolojinin işletmeler için büyük fırsatlar yarattığı ve iş insanlarına küreselleşmek için ortam sağladığı bir gerçek. Gelişen kullanıcı dostu uygulamalar, insanların bir işletmeyle etkileşime girme ya da satın alma hakkında düşüncelerinde önemli etkiye sahiptir.

Her işletme, çerçevesini genişletmek ve daha ileride olmayı arzular.

Farklı lokasyonlarda mağazalarla mevcut ürün veya hizmetleri çeşitlendirebilirsin.

“Yeni bir şey denerken bu şeylerle ne olabileceğini asla bilemezsin, bunların hepsi deneyseldir”
Richard Branson

İfadesindeki “şeyler”, bir işletmeyi ölçeklendirmekle ilişkili dinamik değişkenlerdir. Alıntılarının çoğu çok çalış, hata yap, asla pes etme ve tutkularının peşinden git gibi tavsiyelerden oluşuyor.

İşletmeni ölçeklendirmen için doğru zamanın tam olarak ne zaman olduğunu belirleyebilecek sihirli bir formül yok.

Ancak, bir sonraki adımı atmanın ve yeni müşteri kazanımları, yeni gelir kaynakları ve daha iyi marka bilinirliği arayışında girişimini ölçeklendirmenin zamanı geldiğine dair göstergeler vardır.

Mesela;

  • Çalışanlar iş yükünü kaldıramadığında.
  • Uzun vadeli iş hedeflerine ulaşılamadığında.
  • Potansiyel müşteriler artmaya devam ettiğinde.
  • Rakamların daha ileri gitmeye hazır olduğunu söylediğinde.

Tabii bunların dışında şu soruları da sormak önemlidir;

  • Ürünün veya hizmetin için yeterli talep var mı?
  • Mali durumun düzenli mi?
  • En son teknolojilerden haberdar mısın?
  • Müşteri beklentilerinin farkında mısın?
  • Doğru süreçlere sahip misin?
  • Doğru ekibe sahip misin?

Sırf ekibinin fazladan çalışmaya gücü yetmediği için iş fırsatlarını geri çeviriyorsan, bu işini büyütme zamanının geldiğinin ideal bir göstergesi olabilir. Önceki iş hedeflerini aşıyorsan, kanıtlanmış konseptler ve güvenilir altyapı ile tekrarlanabilir satışlar sayesinde güçlü bir nakit akışına ve minimum risk atmosferine sahipsen, işini büyütmeye hazırsın demektir.

Bir işletmeyi ölçeklendirirken kaçınılması gereken hatalar

Ölçeklendirme için fayda sağlayacak stratejilerin yanı sıra, dikkat edilmesi gereken hatalar göz önünde bulundurulmalıdır. Öne çıkanlar;

  • Temelsiz ölçekleme
  • Pazarlama ve satışa çok fazla odaklanmak
  • İlk müşterileri dinlememek
  • Daha iyi becerilere sahip çalışanları işe almamak
  • Çalışanları ve kültürünü görmezden gelmek
  • Kısa vadeli büyüme için uzun vadeli iş planından ödün vermek
  • Brüt gelir ve kâr arasında yanlış bir denge kurmak
  • İşletmenin ekonomik itici güçlerini anlamamak
  • Farklı müşteri türlerini belirleyememek ve onlara ulaşamamak
  • Yatırımcıların kendi oyununu oynamasına izin vereceğine inanmak
  • İş süreçlerini belgelememek
  • İşletmeyi ölçeklendirirken kaynakların tükenmesi
  • Aynı anda çok fazla hedefe odaklanma

İşletmenin, önemli kaynağı olan ödeme sağlayıcın için bugün daha düşük maliyetli bir çözüme sahip olabilirsin. ParamPOS’un avantajlı oranları ile bu giderlerini en aza indir. Sanal POS ürünü ile ilgili detaylı bilgi için bize ulaşabilirsin.

Bir işletmeyi ölçeklendirmek, gerçekten fikir aşamasında başlar. İşletmenin 10 yıl sonra nerede olmasını istediğin konusunda net bir fikrin olmalı. Tünelin ucundaki ışıkla her şey birbirine bağlanacak ve işini büyütmek, düşündüğün kadar stresli olmayacaktır.

Önemli stratejileri uygulayarak işinin büyüyeceğini garanti edemeyiz. Ancak denenmiş ve başarılı olmuş bazı stratejileri izlemek sana yol gösterecektir.

Olumsuz senaryolar her işin akışında bulunmaktadır. Sadece büyük resmi odakta tut ve tünelin sonundaki ışığı hedefle.

Her girişimci, yolculukları boyunca çeşitli zorluklarla karşılaşma eğilimindedir ancak önleyici tedbirler almak akıllıca olacaktır. Uygun planlama, doğru ekip üyeleri ve ilerlemek için bir zihniyet ile işini çok az sorunla veya hiç sorun yaşamadan ölçeklendirebilirsin.

Comments are closed.